Kontorarbejde er hverdag for mange af os, hvilket betyder, at mange af dagens timer går med at sidde bag et skrivebord. En af ulemperne ved et kontorarbejde er, at det meste af dagen går med at være inaktiv. Det er ingen hemmelighed, at hverken vores krop eller psyke er bygget til at være inaktiv en hel dag. Derudover er der mange studier, der peger på, at stillesiddende arbejde kan have sygdomsrelaterede konsekvenser. Når statistikker fortæller os, at gennemsnitsdanskeren bruger 60-70% af vedkommendes vågne timer på at sidde stille, så er der god grund til at se på, hvad man kan gøre for at gøre kontorarbejdet mere aktivt.

Vælg et hæve/sænkebord frem for alt andet

Det bør være reglen frem for undtagelsen, at arbejdspladser er installeret med hæve/sænkeborde. Skrivebordet og skrivebordsstolen er nøglen til at skabe en ergonomisk arbejdsdag for dig og dine kollegaer. Ved at kunne kombinere stillesiddende og stående arbejde viser forskning, at ens velbefindende forbedres markant. Brugere af højdejusterbare arbejdsstationer siger faktisk, at de er mere vågne, opgaveorienterede og positive. Det er således svært at finde argumenter mod, at man skal vælge et hæve/sænkebord.

Produktiviteten øges

Med et hæve/sænkebord stiger din produktivitet. Det lyder måske som et vovet postulat at frembringe, men ikke desto mindre er det sandt. Ansatte, som bruger højdejusterbare borde, er 71% mere fokuserede, 66% mere produktive og 33% mindre stressede. Det spørgsmål, man ledes til at spørge sig selv, er, om det ikke er for godt til at være sandt. Faktisk ikke. Der er meget forskning, der peger på, at produktiviteten stiger alene fordi, man kan variere arbejdsstilling. Sagt med andre ord er mennesker skabt til bevægelse – ikke til at sidde stille en hel dag.

Skift mellem stående og siddende arbejdsstilling

Formålet med et hæve/sænkebord er ikke, at du skal stå op og arbejde en hel dag. Nøglen til en god arbejdsstilling er variation. Der er mange følge- og bivirkninger af både at sidde og stå op i længere tid. Hvis du står op for længe, kan du hurtigt få ømme fødder, hævede ben og opleve stivhed i nakke og skuldre. I det længere perspektiv kan du opleve statisk muskeltræthed og åreknuder. Ved at sidde ned hele dagen kan du nemt komme til at opleve nedsat muskelaktivitet, hvilket kan resultere i smerter og ømme muskler.

Derfor er anbefalingen, at man varierer sin arbejdsstilling løbende igennem arbejdsdagen. En god vane vil være, at man sidder ned i tre kvarter og står op i ét kvarter.

Når du skifter mellem at sidde og stå, justerer du belastningen på din krop og giver mulighed for, at din krop også kan hvile.

Hvad med prisen?

Hæve/sænkeborde behøver ikke at koste en formue. De fås i alle størrelser og typer – så der skal nok være et, der passer til dig. Endvidere er der mange forhandlere, der opkøber gamle kontormøbler og sætter dem i stand for at sælge dem igen. Et eksempel på en sådan forhandler kan du se her.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here