Soveværelset er et rum, hvor du bruger rigtig mange timer, hovedsageligt fordi du sover herinde. Netop fordi at du sover herinde, er indretningen langt fra ligegyldig i dette rum.

Den indretning og de genstande, som du har i rummet, har en stor betydning for, hvordan du sover om natten, og for, om du kan falde i søvn i aftenen eller ej. Der er selvfølgelig mange faktorer, der netop spiller ind på dette område, som hvilke vaner du har dig inden, at du går i seng, men indretningen har altså også en stor indflydelse herpå.

Derfor vil denne artikel guide dig frem til, hvordan du får det bedste soveværelse, der gavner dig bedst muligt både inden og under din søvn.

Varme farver

Du hører ofte, at hvide og andre lyse farver er gode farver til hjemmet og særligt til væggene, især hvis man går op i at indrette nordisk og minimalistisk. Der er dog en undtagelse, når man kommer til soveværelset.

Her det optimale nemlig ikke at arbejde med lyse farver, eftersom du sover bedst, hvis der er mørkt omkring dig. Derfor er det en rigtig god ide at forsøge at arbejde med lidt mørkere farver herinde.

Rigtig mange tør ikke at eksperimenter med farver eller andre ting end hvid og andre lyse farver. Hvis du er en af dem, skal du ikke frygte. De farver, der her hentydes til, er ikke sådan noget som gul, rød og blå, men derimod naturfarver som brun, grå og andre lignende.

Det er også sådan noget som meget mørke versioner af de velkendte farver, såsom mørkeblå, mørkerød og mørk lilla. Du vil hurtigt opleve, at det ikke er svære eller grimme farver at arbejde med, og så gavner de oven i købet din nattesøvn og din evne til at falde i søvn om aftenen.

Gode nattelige vilkår

Det er ikke alene farverne i dit soveværelse, der har en virkning på din søvn, eller som der skal justeres på for at få det bedst indrettede soveværelse. Du skal også vende dit blik mod den seng, du sover i. Den seng, du sover i, har en utrolig stor betydning for, hvordan du sover, for hvordan du vågner op og har det næste dag.

Nogle sover bedst i en hård seng, imens andre har brug for en meget blød seng – så er der selvfølgelig også dem, der sover allerbedst i noget, der er lige midt imellem. Det er meget forskelligt og individuelt, hvad der passer bedst til ens krop og natlige vaner. Nogle har slet ikke en præference, imens andre er meget hysteriske. Dem, der er meget følsomme, har som regel en god grund til at være det det. Det kan f.eks. være på grund af dårlig ryg eller andre gener.

Den bedste måde at finde en seng, der passer til dig, er ved tage ind til en butik med senge, hvor der arbejder kompetente folk, der kan guide dig. Ud over at du skal finde en seng, der passer dig, skal du også finde en topmadras.

Topmadrassen har også en rigtig stor betydning for, hvordan du sover. Hvis ikke den har en lige så stor betydning som sengen, har den nok en større, og du skal derfor være omhyggelig med dit valg. Du kan finde de bedste i test lige her, samt læse mere om dem hver især.

Undgå rod

Det sidste, der vil blive taget op her i artiklen, handler om rod. Det er noget, de fleste af os har i vores hjem et eller andet sted. Mange af os har det tilmed i soveværelset. Dette er dog det værste sted, du kan have dit rod, da det kan forstyrre og stresse dit hoved, når du befinder dig i rummet, hvilket langt fra gavner din søvn og evne til at falde i søvn.

For at undgå rod i soveværelset, er det en god ide have rigelig med opbevaringsplads. Det vil sige, at et stort skab ikke er nogen dårlig ide, eftersom sådan et kan opbevare alt fra tøj til andre genstande, der skal gemmes væk. Desuden er det også en fin ide med en vasketøjskurv, da det kan forhindre dig i at smide dit brugte tøj på gulvet.

Det er ikke meget, der skal til for at skjule dit rod, og derfor er det bare med at benytte dit af disse muligheder.

Skriv en kommentar

Please enter your comment!
Please enter your name here